
Hoe schadelijk zijn vluchtvertragingen voor het milieu?
Nu vliegen steeds toegankelijker wordt en miljoenen mensen jaarlijks het vliegtuig nemen, is de luchtvaartsector uitgegroeid tot een van de snelst groeiende bronnen van broeikasgasuitstoot. Hoewel er inspanningen zijn om de impact van vliegen te beperken, zoals betere brandstofefficiëntie, wordt één belangrijk aspect vaak vergeten: de ecologische gevolgen van vluchtvertragingen en annuleringen.
Extra CO₂-uitstoot door verstoringen
AirHelp analyseerde de impact van vluchtverstoringen in de Verenigde Staten, Europa en Australië en berekende hoeveel extra CO₂ daarbij vrijkwam:
Verenigde Staten: ongeveer 3 miljoen ton
Europa: 4–5 miljoen ton
Australië: minder dan 1 miljoen ton
In totaal zorgden vluchtverstoringen in 2022 voor 9 miljoen ton extra CO₂-uitstoot. Dat is 1,3% van de totale uitstoot van de luchtvaartsector in dat jaar.
Ter vergelijking:
9 miljoen ton CO₂ staat gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van 2 miljoen auto’s,
of vraagt om 300–350 miljoen bomen om te compenseren,
of 3.000 windturbines die een jaar lang draaien.
Waardoor ontstaat deze extra uitstoot?
1. Congestie op luchthavens
Verstoringen leiden tot:
langere taxitijden,
vliegtuigen die op de start- of landingsbaan wachten,
toestellen die rondjes vliegen in de lucht tot ze mogen landen.
Dit alles zorgt voor enorme hoeveelheden ongeplande brandstofverbranding.
2. Herplannen en extra diensten
Als passagiers moeten worden omgeboekt, is de airline wettelijk verplicht extra diensten te leveren, zoals:
hotelovernachtingen,
transfers van en naar de luchthaven,
maaltijden.
Al deze aanvullende logistiek levert indirect ook CO₂-uitstoot op.
Meer afval door verstoringen
Vertraagde en geannuleerde vluchten leiden tot verspilling van middelen. Airlines verbruiken meer brandstof én creëren veel extra afval door de noodvoorzieningen die ze moeten leveren.
AirHelp berekende dat onverwachte hotelovernachtingen en maaltijden tot 90.000 ton extra afval per jaar veroorzaken.

Image by Shvets Productions on Pexels
Toenemende geluidsoverlast
Meer congestie betekent ook meer herrie. Vooral in dichtbevolkte steden zoals Sydney, Warschau, Londen en Zürich zorgt dit voor aanzienlijke geluidsbelasting.
Lange taxi- en wachttijden, vooral ‘s nachts, kunnen de leefomgeving ernstig verstoren. Uit onderzoek van het Europees Parlement blijkt dat langdurige blootstelling aan vliegtuiggeluid kan leiden tot:
slaapproblemen
stress
verhoogd risico op hart- en vaatziekten
mentale gezondheidsklachten
Alle luchtvaartmaatschappijen
Alle landen
Geen winst, geen kosten
Stress voor passagiers
Vluchtvertragingen hebben niet alleen een ecologische impact, maar ook een fysieke en mentale.
Passagiers ervaren:
lange wachttijden
slapen op banken
lichamelijke vermoeidheid
extra reistijd en jetlag
financiële lasten door zelf eten, hotels of vervoer te moeten regelen
Daarnaast komt daar emotionele stress bij door gemiste plannen, verloren hotelnachten, gemiste evenementen of gemiste inkomsten.
Iedereen profiteert van minder vluchtverstoringen
Aangezien verstoringen aanzienlijk bijdragen aan de ecologische voetafdruk van de luchtvaart, is het cruciaal dat airlines meer doen om ze te beperken.
Door:
betere logistiek,
efficiëntere planning,
tijdige communicatie,
en het voorkomen van onnodige vertragingen,
kan de luchtvaart duurzamer worden, besparen airlines kosten en vermindert de stress voor passagiers én omwonenden van luchthavens.
Kortom: duurzame luchtvaart is in ieders belang.