Wat zijn uw rechten als een luchtvaartmaatschappij in de VS failliet gaat?

Uitstekend

227.390

beoordelingen van

Trustpilot

Wat zijn uw rechten als een luchtvaartmaatschappij in de VS failliet gaat?

Laatst bijgewerkt op 26 november 2025

Faillissement Spirit Airlines: 18 november 2024

De lagekostenmaatschappij Spirit Airlines heeft faillissementsbescherming aangevraagd. De luchtvaartmaatschappij verzekert passagiers echter dat vluchten, ticketverkoop, reserveringen en alle andere activiteiten gewoon doorgaan.

Wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat en alle activiteiten stopt, haalt dat wereldwijd de krantenkoppen. Maar sta ook even stil bij de reizigers die er niets aan kunnen doen en plots in een nachtmerrie belanden. Sommigen stranden ineens in het buitenland, terwijl anderen ontdekken dat hun tickets voor een lang geplande vakantie van de ene op de andere dag waardeloos zijn geworden.

Als u zich nu in die situatie bevindt, leggen we graag uit welke rechten u hebt, hoe u een terugbetaling kunt krijgen en wat u kunt doen om thuis te komen. Daarnaast geven we advies over hoe u zich in de toekomst kunt beschermen tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen.

Let op: deze informatie is bedoeld voor Amerikaanse luchtvaartpassagiers. Als u uw tickets in een ander land hebt gekocht, kunnen uw rechten verschillen.

Wat te doen als uw luchtvaartmaatschappij failliet gaat

Een van de grootste problemen voor reizigers van een failliete maatschappij is het totale gebrek aan informatie. Juist op het moment dat u wilt weten wat er aan de hand is, is er bij de airline niemand meer beschikbaar om u te helpen.

Begin met het controleren van de website van de luchtvaartmaatschappij. Meestal plaatsen airlines vlak vóór hun ondergang nog een update, vooral als er ondersteuning wordt geboden aan gestrande passagiers in het buitenland.

Er zal waarschijnlijk niet veel informatie zijn, dus lees uw rechten goed door en kijk welke mogelijkheden u hebt voor een terugbetaling of vervangende vlucht naar huis.

Vliegtuigen van het inmiddels failliete Air Berlin op een landingsbaan

Image by WikimediaImages via pixabay

Airline faillissement: rechten van luchtvaartpassagiers in de VS

Eerst het slechte nieuws: zodra een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, worden uw tickets in feite waardeloos. En helaas bestaan er in de Verenigde Staten geen wettelijke bescherming of regelingen voor reizigers wanneer een airline failliet gaat.

De meeste rechten die u hebt, staan in de algemene voorwaarden van uw ticket, opgesteld door de airline zelf. U kunt bekijken of daarin iets staat over faillissement, maar zoals uw ticket, wordt de kans klein dat die voorwaarden nog worden nagekomen wanneer de maatschappij niet meer operationeel is.

Hoe komt u weer thuis?

In het verleden boden sommige airlines gestrande passagiers soms een vlucht naar huis aan. Tegenwoordig gebeurt dat zelden. En als er al hulp wordt geboden, gaat het meestal om een gereduceerd tarief, niet om het erkennen van uw oorspronkelijke ticket.

Als overheid of andere airlines geen ondersteuning bieden, blijft er meestal maar één optie over: koop zelf vervangende tickets en probeer een terugbetaling te krijgen voor de originele boeking.

Dat kan helaas duur uitpakken, maar het is vaak de enige manier om een deel van de kosten terug te krijgen. Gelukkig zijn er meerdere manieren om een refund te proberen te bemachtigen:

vrouw die wacht op vliegveld

Photo by Oleksandr Pidvalnyi from Pexels

Terugbetaling als u met een creditcard hebt betaald

Een veelgenoemd voordeel van boeken met een creditcard is dat u beschermd bent als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Neem direct contact op met uw creditcardmaatschappij en vraag een terugbetaling aan. Het is niet gegarandeerd: de Fair Credit Billing Act bevat enkele uitzonderingen. Maar bij gerenommeerde aanbieders, als de reservering recent is gemaakt en u de kosten snel betwist, is de kans groot dat u uw geld terugkrijgt.

Terugbetaling via uw reisagent of touroperator

Als u uw tickets via een reisbureau of touroperator hebt geboekt, hebt u een extra bron van hulp. Zij hebben vaak meerdere klanten in dezelfde situatie en kunnen u adviseren — en helpen bij het boeken van nieuwe vluchten.

Daarnaast bieden sommige grote Amerikaanse reisorganisaties annuleringsgaranties op hun tickets. Vraag of zij deze bescherming bieden. Controleer wel of airline-faillissementen zijn inbegrepen — sommige garanties dekken alleen annuleringen door slecht weer of verplichte evacuaties.

Terugbetaling via uw reisverzekering

Controleer wat uw polis zegt over faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Veel verzekeringen dekken vluchtannuleringen, maar sommige sluiten faillissement expliciet uit. Let vooral op verzekeringen met SAFI (Scheduled Airline Failure Insurance).

Terugbetaling voor accommodatie

Als u uw vakantie moet annuleren vanwege een airline-faillissement, wilt u natuurlijk weten wat uw rechten zijn voor hotels en andere vooraf geboekte onderdelen van uw reis.

Neem eerst contact op met de accommodatie. Soms hebt u het recht om kosteloos te annuleren, en zelfs wanneer dat niet het geval is, tonen sommige hotels begrip voor uw situatie.

Krijgt u niets terug? Vraag dan uw verzekeraar en creditcardmaatschappij of zij bescherming bieden tegen de verloren kosten.

Hoe u zich kunt beschermen tegen airline-faillissementen

Faillissement bericht in de krant

Photo by Melinda Gimpel on Unsplash

Er is geen betrouwbare manier om te voorspellen wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Sommige airlines lijken jarenlang in de problemen te zitten zonder echt om te vallen, terwijl andere van de ene op de andere dag stoppen.

Met deze stappen kunt u zich beter beschermen:

1. Koop tickets met een creditcard

Zoals eerder genoemd: dit is vaak de beste kans op een refund. Vraag uw creditcardmaatschappij vooraf wat hun beleid is bij airline-faillissementen.

2. Neem reisverzekering met dekking voor airline-faillissement

Bij het afsluiten van een reisverzekering: controleer dat airline failure niet wordt uitgesloten.
Vraag naar SAFI-dekking en controleer de hoogte van het eigen risico.

3. Blijf op de hoogte

Een faillissement van een grote Amerikaanse airline haalt altijd het nieuws. Maar vliegt u met een kleinere of buitenlandse maatschappij? Dan kunt u lokale nieuwssites in de gaten houden.

4. Zorg voor een back-upplan

Wanneer er signalen zijn dat een airline in problemen zit, kunt u alvast alternatieven bekijken. Maar boek pas opnieuw wanneer uw oorspronkelijke vlucht is geannuleerd, anders krijgt u niets terug.

Grote airline-faillissementen, en wat er gebeurde

Thomas Cook (VK) — 23 september 2019

Het oudste reisbureau van het VK stopte alle activiteiten en liet naar schatting 600.000 reizigers wereldwijd stranden. De Britse overheid startte de grootste repatriatieoperatie in vredestijd om hen terug te halen.

WOW air (IJsland) — 28 maart 2019

Alle vluchten werden abrupt geannuleerd. WOW air adviseerde passagiers om “rescue fares” te boeken bij andere airlines. Het faillissement volgde op maanden van financiële problemen.

Primera Air (Denemarken) — 2 oktober 2018

Deze goedkope maatschappij met Letse eigenaar liet passagiers aan beide kanten van de Atlantische Oceaan achter. Volgens de BBC kwam het door te snelle groei en gebrek aan financiering.

Island Air (Hawaï) — 10 november 2017

Na 37 jaar regionale vluchten werd de maatschappij stilgelegd. Hawaiian Airlines bood aan om resterende tickets te honoreren.

Air Berlin (Duitsland) — 27 oktober 2017

Air Berlin vroeg in augustus 2017 faillissement aan. De Duitse overheid verstrekte een noodlening zodat het bedrijf tijdelijk kon doorgaan. Lufthansa kocht later een groot deel van de activa.

Monarch Airlines (VK) — 2 oktober 2017

De Britse overheid startte haar op een na grootste repatriatiemissie in vredestijd. Monarch had al langer te maken met zware concurrentie.

Begrippen: airline bankruptcy vs. airline failure

Foto van vliegtuig in de lucht

Photo by Violetta on Pixabay

Niet alle luchtvaartmaatschappijen die failliet gaan, stoppen direct met vliegen. Diverse Amerikaanse airlines — zoals Delta en United — hebben eerder faillissement aangevraagd maar bleven gewoon operationeel tijdens hun herstructurering. Voor reizigers verandert er dan weinig.

Maar sommige airlines gaan écht ten onder: een failure. Dat betekent dat ze alle activiteiten stoppen, zoals gebeurde bij Primera Air in oktober 2018.

Wat betekent een faillissement voor compensatieclaims?

Als u vóór het faillissement een claim hebt ingediend voor een vertraagde of geannuleerde vlucht, is de kans klein dat u nog geld krijgt.

Bij een faillissement blijven er altijd veel schuldeisers achter. Compensatieclaims staan helemaal onderaan de lijst — onder investeerders, werknemers en andere schuldeisers. Bovendien is er niemand meer die claims inhoudelijk kan beoordelen, waardoor ze standaard ongeldig worden verklaard.

Er is één uitzondering: Als uw vlucht werd uitgevoerd door een partner airline van de maatschappij die failliet is gegaan, kunnen wij namens u alsnog verder gaan met de claim tegen die partner.

Vluchtvertragingen gebeuren, maar dat betekent niet dat u ze hoeft te accepteren. U kunt mogelijk compensatie krijgen wanneer uw vlucht in de afgelopen drie jaar vertraagd, geannuleerd of overboekt was.

79% van de luchtvaartpassagiers kent de rechten niet. Wees niet een van hen.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste adviezen en tips direct in uw inbox.

Deel het met uw vrienden!