Wat te doen wanneer uw luchtvaartmaatschappij compensatie weigert

Uitstekend

227.390

beoordelingen van

Trustpilot

Wat te doen wanneer uw luchtvaartmaatschappij compensatie weigert

Laatst bijgewerkt op 26 november 2025

Wat is er frustrerender dan een vlucht die niet doorgaat? Wanneer de luchtvaartmaatschappij vervolgens weigert om de compensatie te betalen waar u recht op hebt.

Volgens de luchtvaartpassagiersrechten moeten luchtvaartmaatschappijen compensatie betalen voor bepaalde soorten vluchtverstoringen. Maar ze roepen dit niet bepaald van de daken. Slechts weinig passagiers weten dat ze recht hebben op compensatie, en nóg minder mensen, minder dan 2%, vragen deze daadwerkelijk aan.

En voor wie wél probeert te claimen, wordt een aanvraag soms afgewezen vanwege “buitengewone omstandigheden”.

…Met andere woorden: compensatie krijgen gaat niet altijd zo makkelijk als het zou moeten.

Maar dat betekent niet dat alles verloren is als u het gevoel hebt dat u onterecht wordt afgewezen.

Als u een vluchtverstoring hebt meegemaakt en de airline weigert te betalen, hebt u mogelijk alsnog kans om compensatie te krijgen. Hieronder leest u wat u kunt doen.

Vraag waarom uw vlucht werd verstoord

Wanneer uw claim wordt afgewezen, moet de airline u een reden geven. Waarschijnlijk zeggen ze dat de verstoring werd veroorzaakt door “buitengewone omstandigheden” waar zij niets aan konden doen.

Buitengewone omstandigheden ontstaan soms om legitieme redenen. Slecht weer of politieke onrust kunnen bijvoorbeeld niet worden voorkomen.

Het probleem is dat airlines deze reden soms gebruiken wanneer de verstoring wél hun verantwoordelijkheid was. Daarom is het belangrijk om precies te achterhalen wat er is gebeurd, dus meer dan alleen “buitengewone omstandigheden buiten onze controle”.

Weet u niet hoe u dat kunt achterhalen? Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij en blijf doorvragen tot u een specifiek antwoord krijgt. Dat is essentieel voor het recht op compensatie bij vertraagde vluchten, ook in de VS.

Controleer de luchtvaart passagierswetgeving

Zodra u weet waarom uw vlucht was verstoord, moet u kijken welke wetgeving geldt voor de regio waar u vandaan vloog of naartoe reisde*.

Let op: u hoeft geen inwoner van dat gebied te zijn om aanspraak te maken op compensatie. Als uw vlucht door het betreffende luchtruim ging, kan de wet gelden.

Luchtvaartwetten voor vluchten binnen de VS

In de Verenigde Staten hebt u alleen recht op compensatie wanneer:

  • uw vlucht was overboekt

  • u onvrijwillig niet mocht instappen

  • en de vervangende vlucht u meer dan één uur later liet aankomen

Accepteert u vrijwillig een voucher om later te vliegen? Dan vervalt uw recht op compensatie — u moet onvrijwillig geweigerd zijn om recht te hebben.

Luchtvaartwetten voor vluchten van/naar Europa

Voor vluchten van of naar Europa hebt u veel meer rechten.

U hebt recht op compensatie wanneer uw vlucht:

  • is overboekt

  • is vertraagd

  • is geannuleerd

  • én daardoor meer dan drie uur te laat aankomt op uw eindbestemming

Compensatie vervalt wanneer:

  • de airline kan aantonen dat er sprake was van een buitengewone omstandigheid, of

  • u minstens 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over een annulering

gates op schiphol airport

Image by Jeanine

Denkt u dat u onterecht bent afgewezen? Blijf vechten!

Controleer na het doornemen van de wetgeving waar uw situatie valt.
Als u denkt dat uw claim onterecht is afgewezen, zijn dit uw opties:

Stap naar de rechter

Als uw claim is afgewezen, kunt u juridische stappen overwegen. Er zijn advocaten die gespecialiseerd zijn in passagiersrechten. Wie weet wint u niet alleen uw compensatie terug, maar helpt u ook toekomstige passagiers.

Laat AirHelp het werk doen

Voelt het idee om zelf de airline aan te klagen overweldigend? Laat ons het doen.
Wij doorlopen eerst de normale claimsprocedure. Wordt u alsnog afgewezen, dan kunnen we de zaak voor u naar de rechtbank brengen.

Het beste hieraan: AirHelp krijgt alleen betaald wanneer u wordt uitbetaald.
U loopt dus geen enkel risico.

Laat uw claimspecialist wel weten welke stappen u zelf al hebt gezet — hoe meer informatie, hoe beter we u kunnen helpen.

Let op: uw claim komt te vervallen als u al een andere vorm van compensatie hebt geaccepteerd.

Vergeet eerdere vluchten niet

Als u alle stappen hebt doorlopen maar nog steeds wordt afgewezen, vergeet dan niet dat airlines verplicht zijn compensatie te betalen voor eligible vluchten tot drie jaar terug.

Het is dus mogelijk dat eerdere verstoringen waar u allang niet meer aan dacht, nog steeds claimbaar zijn.

79% van de luchtvaartpassagiers kent de rechten niet. Wees niet een van hen.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste adviezen en tips direct in uw inbox.

Deel het met uw vrienden!