
AirHelp Score: Hoe hebben wij de luchtvaartmaatschappijen beoordeeld?
Onze ranglijst van 2025 van de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld is nu bekend. In deze editie hebben de statistieken vergeleken van 117 luchtvaartmaatschappijen om uit te zoeken wie u de beste ervaring in de lucht biedt.
We hebben elke score als volgt berekend:
De AirHelp Score combineert veel gegevens. Hij bevat statistieken over punctualiteit van luchtvaartmaatschappijen, meningen van klanten gebaseerd op hun eigen ervaringen tijdens het vliegen en onze unieke data over hoe luchtvaartmaatschappijen reageren als vluchten niet volgens plan verlopen.
Ons doel is om de populairste en bekendste luchtvaartmaatschappijen in het klassement op te nemen. Uit een lijst van 800 luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld hebben wij de maatschappijen geselecteerd met de meeste passagiers en hoogste populariteit. Soms worden luchtvaartmaatschappijen uitgesloten omdat we niet genoeg gegevens van hen konden krijgen.
Voor een beter begrip van onze beoordelingen hebben we de 3 factoren gesplitst die samen de AirHelp Score voor de luchtvaartmaatschappij bepalen.

Punctualiteit
AirHelp houdt een database van vluchtgegevens bij die behoort tot de betrouwbaarste en nauwkeurigste databases ter wereld. We gebruiken onze database om statistieken te vinden van elke vlucht tussen 1 oktober 2024 en 30 september 2025. Daarna berekenen we hoeveel van die vluchten van elke luchtvaartmaatschappij op tijd waren.
Punctualiteit draagt voor 33,33% bij aan de score
Wat geldt als “op tijd”?
Elke vlucht die binnen 15 minuten na de officiële aankomsttijd is gearriveerd, geldt als op tijd. We hebben berekend hoeveel vluchten op tijd waren en het resultaat uitgedrukt als percentage. Hoe hoger de score, hoe hoger het percentage vluchten dat op tijd was. Een score van 8,5 betekent bijvoorbeeld dat 85% van de vluchten op tijd was.
Wat maakt de database van AirHelp zo betrouwbaar?
AirHelp verzamelt gegevens van meerdere commerciële verkopers. Wij combineren deze gegevens om onze eigen geavanceerde database met vluchtgegevens te maken.
Om ervoor te zorgen dat onze database tot de meest accurate behoort, vergelijken we onze statistieken met verschillende betrouwbare bronnen, waaronder overheidsinstanties, databanken van luchthavens, leveranciers van vlucht-tracking en historische bronnen.
Als we een conflict tussen bronnen vinden, maken we nooit een schatting van de gemiddelde tijd. In plaats daarvan rangschikken we bronnen op basis van autoriteit en nemen we de meest gezaghebbende bron als uitgangspunt.

Klantenbeoordeling
Voor de beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening van de luchtvaartmaatschappij vragen we gewoon de mensen die er gebruik van maakten om hun mening.
Wij hebben honderden enquêtes gehouden waarin we reizigers uit meer dan 60 landen naar hun mening vroegen. Daarnaast verzamelden we meer dan 11.500 beoordelingen van luchtvaartmaatschappijen.
We vroegen de passagiers om de luchtvaartmaatschappijen waarmee zij recent gevlogen hadden, te beoordelen op 5 gebieden:
Cabinepersoneel
Comfort van het vliegtuig
Netheid aan boord
Aanbod van eten
Vermaak aan boord
Passagiers beoordeelden elke factor op een schaal van “zeer goed” tot “zeer slecht”. We gaven elke beoordeling een numerieke waarde en berekenden een gemiddelde van die beoordelingen om tot een eindscore te komen. Hoe hoger de score, hoe beter de luchtvaartmaatschappij het deed ten aanzien van al deze servicefactoren.
De mening van de klant draagt voor 33,33% bij aan de score

Verwerking van claims
Wij zijn van mening dat een luchtvaartmaatschappij niet alleen moet worden beoordeeld op hoe zij hun passagiers tijdens de normale gang van zaken behandelen, maar ook op de aandacht die zij aan klanten schenken wanneer er iets misgaat. We hebben hier uniek inzicht in met onze eigen gegevens over hoe goed luchtvaartmaatschappijen geldige compensatieclaims van hun klanten afhandelen.
Voor de berekening van de score splitsen we hun prestaties op in de volgende drie factoren:
Hoe waarschijnlijk is het dat de luchtvaartmaatschappij compensatie uitkeert voor een geldige claim
Het totale aantal claims dat de luchtvaartmaatschappij te verwerken krijgt
Er is zowel gekeken naar de huidige claimverwerking als naar prestaties in het verleden
Hoe hoger de score, hoe beter de luchtvaartmaatschappij heeft gepresteerd.
Claimverwerking draagt voor 33,33% bij aan de score
De eindscore
Alle bovenstaande categorieën hebben een gelijk aandeel in de algehele score en klassering van de luchtvaartmaatschappij.
Bekijk de AirHelp Score 2025 Ranking van Luchtvaartmaatschappijen
Wist u dat u compensatie kunt claimen voor vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten in de afgelopen 3 jaar? AirHelp er is om u te helpen na te gaan of uw vlucht in aanmerking komt – snel, eenvoudig en geheel zonder risico’s!